Fimóza - zúžení předkožky

Co je fimóza?

Při této vadě nelze přetáhnout předkožku přes žalud penisu a tak ho obnažit. Předkožka je zúžená vrozeně, nebo jizvou.

Jak fimózu poznáme?

Předkožku nelze přesunout a obnažit žalud penisu.

Je fimóza nebezpečná?

Výrazně není. Ovšem nedá se udržovat běžná hygiena a z toho pak mohou vznikat záněty se všemi negativními důsledky.

Jaká je léčba fimózy?

Léčba je chirurgická. Kdy a jak operovat však musí posoudit dětský chirurg. Operujeme vždy v celkové anestézii, ale hospitalizace nutná není. Téměř bezprostředně po operaci je možné propustit dítě s rodiči domů.

Parafimoza:

Jedná se o stav, kdy předkožka je úzká, ale podaří se jí, s jistým násilím, přesunout přes žalud. Nelze ji však vrátit zpět. Zaškrcený žalud i předkožka pak otečou a edém stav dále zhoršuje. Takhle vzniklou situaci rodiče většinou již sami nevyřeší. Čím dříve vyhledají lékařskou pomoc, tím lépe.

Obřízka:

Účelem tohoto zdravotního výkonu je odstranění zúžené části předkožky. Současně bývá zpravidla provedena i plastika uzdičky.

Jedná se o malý výkon na zevním genitálu, u kterého klademe důraz na výsledný kosmetický efekt. Obřízku provádíme u dětí v celkové anestezii a u dospělých zpravidla v anestezii lokální. Důvodem k této operaci jsou buď zdravotní důvody (opakované záněty žaludu, močové infekce, reflux, apod.) nebo je prováděna jako kosmetický výkon na přání klienta.

Provedení obřízky sebou nese následující rizika a komplikace:

• infekce v ráně

• vznik krevní podlitiny na penisu nebo šourku nebo podbřišku

• krvácení v pooperační době s nutností opětovné operace

Operace má zamezit dalšímu zužování předkožky. Po operaci může být vnímána změna citlivosti žaludu penisu při kontaktu se spodním prádlem. Toto se během několika dní až týdnů samo upraví.

Pooperační péče o ránu není náročná. Vyžaduje pouze udržování běžné hygieny. Doporučuje se oplachování svařeným heřmánkem nebo řepíkem a použití masti s antibakteriální složkou. Šití je vstřebatelné a nevyžaduje extrakci stehů.

Doba hojení je 10-14 dní a po zhojení není žádné omezení běžných aktivit.