Rázová vlna

Léčba rázovou vlnou

Přístroj vytváří radiální rázové vlny, které jsou vhodné k léčbě tenisového lokte,  k ošetření patní ostruhy, syndromu bolestivého ramene, zánětu Achillovy šlachy, k léčbě prakticky všech úponových bolestí.. Tuto metodu lze také využít u mnoha dalších potíží. Pro svoji účinnost je oblíbená i ve sportovní medicíně.

Léčba rázovou vlnou je moderní, vysoce účinnou a šetrnou metodu, která je založena na přenosu mechanické energie do postižené tkáně, kde následně dochází k léčebným  reakcím. Velmi rychle přibývá diagnóz a chorob, které se dajítouto novou metodou léčit. Lze ji použít na řadu onemocnění a obtíží pohybového aparátu včetně poúrazových a pooperačních stavů. Metoda je neinvazivní, šetrná, časově nenáročná, nezatěžuje pacienta. Má vysokou účinnost při nepatrných vedlejších účincích, není potřeba znecitlivění (anestezie). Podstatně zkracuje dobu léčení, výsledky jsou dlouhodobé až trvalé.

Nejčastější indikace

• Syndrom rotátorové manžety ramenního kloubu, bolesti ramene, kalcifikace šlachy nebo zánětlivě změněné burzy (tíhového váčku) v této oblasti.
  • Bolesti úponů šlach, tzv. epikondylitidy pažní kosti (tenisový, oštěpařský, golfový loket)
  • Zánět nebo podráždění tíhového váčku kyčelního kloubu nebo zánět šlachy upínající se na kost stehenní v místě kyčle
  • Bolesti třísel
  • Bolesti po nadměrné zátěži kolene, poškození šlach čéšky (tzv. skokanské koleno-jumper´s knee)
  • Bolesti v oblasti holeně - syndrom tibiální hrany
  • Bolest, event. doléčení zánětu Achillovy šlachy
  • Akutní a chronické bolesti paty včetně ostruhy patní kosti (calcar calcanei), zánětlivé onemocnění šlach v chodidle
  • Poranění svalů a šlach (natržení, natažení) v subakutním stadiu, tj. 1 až 3 týdny od úrazu
  • Léčba šlach a svalových spojení na končetinách vč. artrózy ve všech lokalizacích
  • Také je vhodná pro profesionální i amatérské sportovce, pouze u vrcholových sportovců má jiný charakter a je intenzivnější

Léčba pomocí rázových vln u tzv. spoušťových bodů (trigger points)

Spoušťový bod je bolestivý, zatvrdlý pruh ve svalu, jedná se vlastně o svalový spasmus (mimovolní svalový stah) vyvolávající bolest a blokády kloubů. Protože spoušťové body nelze lokalizovat pomocí zobrazovacích metod, je pro jejich lokalizaci zapotřebí manuální vyšetření. Hlouběji uložené spoušťové body mohou být také diagnostikovány aplikací rázových vln do postižených tkání. Tlak vyvinutý na spoušťové body spolu s aplikací rázových vln navodí přesně druh bolesti, který popisuje pacient. Vhodnými kandidáty pro tuto léčbu jsou pacienti trpící onemocněním meziobratlových plotének, bolestmi bederní páteře - tzv. lumbago, lumboischiadický syndrom, dále stavy po zlomeninách kostrče, bolesti šíje a ramen, blokády krční páteře, bolesti hlavy, migrény, závratě, svalové přepětí.

Kontraindikace – případy, kdy léčba rázovou vlnou není vhodná

• Poruchy srážení krve, užívání antikoagulancií (léků snižujících srážlivost krve), zvl. Marcumaru, trombóza (neprůchodnost cév)
  • Nádorové onemocnění v aktivním stádiu
  • Relativně těhotenství – není vhodná aplikace v místě a okolí plodu, ale vzdálená místa, např. loket, rameno, pata nevadí.
  • Polyneuropatie při diabetu (specifické onemocnění nervů při cukrovce)
  • Akutní záněty, hnisavá ložiska atd. v cílové oblasti
  • Děti v období růstu
  • Léčba kortikoidy v období 6 týdnů před první léčbou rázovou vlnou

Vedlejší účinky

Léčba rázovou vlnou je obecně dobře snášena. Před aplikací je potřeba pacienta důkladně vyšetřit a stanovit diagnozu. Vedlejší účinky nejsou významné, může se objevit lokální otok, modřina, místní podráždění, přechodné zvýšení citlivosti, event. bolestivosti v okolí aplikace.